30.9.08

10 συμβουλές για ''οικολογική'' οδήγηση



Ο τρόπος με τον οποίο οδηγείτε δεν είναι σημαντικός μόνο για εσάς, τις οικογένειές σας και τους άλλους. Είναι επίσης σημαντικός για το περιβάλλον. Η Ένωση Ευρωπαϊκών Βιομηχανιών Πετρελαίου και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σας παρέχουν συμβουλές αποδοτικής οδήγησης που θα σας βοηθήσουν να μειώσετε την κατανάλωση καυσίμων και να συμβάλετε στην επίτευξη ενός καθαρότερου και ασφαλέστερου τρόπου ζωής. Ελπίζουμε οι συμβουλές αυτές να σας φανούν χρήσιμες.


1) Τηρείτε επιμελώς το σέρβις του αυτοκινήτου σας και ελέγχετε τακτικά τη στάθμη του λαδιού. H απόδοση των αυτοκινήτων που συντηρούνται σωστά είναι μεγαλύτερη ενώ οι εκπομπές C02 μειώνονται.


2) Ελέγχετε την πίεση των ελαστικών σας σε μηνιαία βάση. Η χαμηλή πίεση των ελαστικών μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση καυσίμου έως και 4%.


3) Απομακρύνετε το περιττό βάρος από το χώρο αποσκευών ή από το πίσω κάθισμα. Όσο βαρύτερο είναι το αυτοκίνητο, τόσο περισσότερο πρέπει να δουλέψει ο κινητήρας και, συνεπώς, καταναλώνει περισσότερο καύσιμο.


4) Κλείνετε όλα τα παράθυρα, ειδικά όταν οδηγείτε γρήγορα και απομακρύνετε τις άδειες σχάρες οροφής. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται η αντίσταση του αέρα με αποτέλεσμα έως και 10% μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών C02.


5) Χρησιμοποιείτε τον κλιματισμό μόνο όταν είναι απαραίτητο. Η άσκοπη χρήση αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές C02 έως και 5%.


6) Ξεκινήστε την οδήγηση μόλις ενεργοποιήσετε τον κινητήρα και απενεργοποιήστε τον όταν παραμένετε σε στάση για διάστημα μεγαλύτερο του ενός λεπτού. Οι σύγχρονοι κινητήρες σας επιτρέπουν να ξεκινήσετε αμέσως, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμων.


7) Οδηγείτε με λογικές ταχύτητες και, πάνω απ' όλα, οδηγείτε ομαλά. Κάθε φορά που επιταχύνετε ή φρενάρετε απότομα, ο κινητήρας σας καταναλώνει περισσότερο καύσιμο και παράγει περισσότερο C02.


8) Όταν αναπτύσσετε ταχύτητα, να αλλάζετε όσο γίνεται πιο γρήγορα τις ταχύτητες. Οι μεγαλύτερες ταχύτητες είναι πιο οικονομικές αναφορικά με την κατανάλωση καυσίμων.


9) Προσπαθήστε να προβλέψετε τη ροή της κυκλοφορίας. Παρατηρείτε την κίνηση των οχημάτων όσο περισσότερο μπορείτε, ώστε να αποφεύγετε άσκοπα φρεναρίσματα και επιταχύνσεις όσο βρίσκεστε στη ροή της κίνησης.


10) Μοιραστείτε με άλλους το αυτοκίνητο για τη δουλειά ή τη βόλτα. Θα συμβάλετε στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της κατανάλωσης καυσίμου.Διεθνής Οργανισμός ΕνέργειαςΕυρωπαϊκή Επιτροπή


Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε τον Ιστοχώρο: www.savemorethanfuel.eu.


Πηγή: http://www.olimazi.eu

Το καλύτερο βέβαια θα ήταν να χρησιμοποιούσατε ΜΜΜ ή ποδήλατο

29.9.08

Στο κόκκινο η Ευρώπη


Η Ευρώπη θερμαίνεται με ταχύτερους ρυθμούς από τον παγκόσμιο μέσο όρο, σύμφωνα με νέα έρευνα της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος, της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η έκθεση προειδοποιεί ότι αν δεν ληφθούν μέτρα από τις κυβερνήσεις, τις επόμενες δεκαετίες ο μεσογειακός νότος θα μετατραπεί σε έρημο και ο ευρωπαϊκός βορράς από παγωμένη σε υγρή περιοχή. Οι καύσωνες θα πολλαπλασιαστούν και οι χειμώνες στη Γηραιά Ήπειρο θα είναι λιγότερο ψυχροί αλλά με κατακλυσμιαίες βροχές.


Σύμφωνα με την έκθεση από το φαινόμενο του θερμοκηπίου κινδυνεύουν περισσότερο τα βουνά, οι ακτές της Ευρώπης, η Μεσόγειος και η Αρκτική και αυτό γιατί ενώ η μέση παγκόσμια θερμοκρασία έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 0,8 βαθμό Κελσίου, η θερμοκρασία στην Ευρώπη έχει ανεβεί κατά 1 βαθμό Κελσίου. Οι συνέπειες της αλλαγής - αν και εμφανίζονται σταδιακά - θα είναι ολέθριες μέσα στα επόμενα 100 χρόνια. Στη βόρεια Ευρώπη θα υπάρξει αύξηση της υγρασίας αυτόν τον αιώνα, ενώ μεγαλύτερο μέρος της μεσογειακής Ευρώπης μπορεί να μετατραπεί σε έρημο, με βάση τις τάσεις που υπάρχουν ήδη. Τα φονικά κύματα καύσωνα στην Ευρώπη, όπως του 2003, μπορεί να είναι πιο συχνά, ενώ «οι ετήσιες αλλαγές στις βροχοπτώσεις επιτείνουν τις διαφορές ανάμεσα σε ένα υγρό βόρειο τμήμα της Ευρώπης και ένα ξηρό νότιο».Οι περισσότερες μεσογειακές χώρες θα καταστούν άγονες λόγω της παρατεταμένης ξηρασίας. Οι περιοχές που αναμένεται να επηρεαστούν περισσότερο είναι η Ιβηρική χερσόνησος, η περιοχή της Δαλματία και η Νότια Ελλάδα. Μεταξύ άλλων αντίκτυπων της κλιματικής αλλαγής είναι και η άνοδος της στάθμης των θαλασσών. Ορισμένοι πληθυσμοί ψαριών μετακινήθηκαν ήδη 1.000 χιλιόμετρα βορειότερα τα τελευταία 40 χρόνια, επισημαίνει η έκθεση, υπογραμμίζοντας επίσης ότι και τα δύο τρίτα των αλπικών παγετώνων έχουν εξαφανιστεί από το 1850.Στην Ευρώπη, 4 εκατομμύρια άνθρωποι και περιουσίες 2 τρισεκατομμυρίων ευρώ θα κινδυνεύσουν από τις πλημμύρες που θα προκληθούν από την άνοδο της στάθμης των θαλασσών έως το 2100. Λίγοι στην Ευρώπη θα επωφεληθούν από τις αλλαγές αυτές, όπως οι αγρότες του Βορρά που θα έχουν μεγαλύτερες περιόδους για την καλλιέργεια των προϊόντων τους.Τα τελευταία 160 χρόνια χάθηκαν τα δύο τρίτα των πάγων, στις Άλπεις. Χαρακτηριστική είναι η αλλοίωση του τοπίου στον Παγετώνα Φερνακτ Φερνερ στην ΑυστρίαΣτο τέλος του 21ου αιώνα πολλά είδη φυτών θα έχουν μετοικήσει σε πιο ορεινές και περισσότερο βόρειες περιοχές παρασύροντας πτηνά και ζώα που εξαρτώνται από αυτά. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος στην έκθεσή του απευθύνει έκκληση για συνεργασία των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων στην παρακολούθηση των αλλαγών , στην αλληλοενημέρωση και στην ανάληψη συντονισμένων δράσεων προκειμένου τα μειωθούν κατά το δυνατό οι συνέπειες από την υπερθέρμανση του πλανήτη.
nature.ert.gr

27.9.08

Σημείο μηδέν για την Αρκτική


Οι πάγοι στον Αρκτικό κύκλο δεν είχαν ποτέ άλλοτε συρρικνωθεί όσο εφέτος, προειδοποιεί η διεθνής οικολογική οργάνωση WWF, καλώντας την παγκόσμια κοινότητα να κινητοποιηθεί αποτελεσματικά για την αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Με βάση τα στοιχεία τού αμερικανικού Κέντρου Πάγων και Χιονιού (NSIDC), η WWF εκτιμά ότι η επιφάνεια των πάγων στον Αρκτικό κύκλο πλησιάζει τα 4,13 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα, που ήταν το χαμηλότερο επίπεδο που είχε καταγραφεί πέρυσι και σημειώνει ότι η επιφάνεια των πάγων μειώθηκε κατά 56% από το 1985 ως το 2007. Η κλιματική υπερθέρμανση στον Αρκτικό Κύκλο είναι δύο φορές ταχύτερη από ότι στον υπόλοιπο κόσμο και απειλεί σοβαρά πλέον το τοπικό οικοσύστημα, καθώς όπως τονίζει ο εκπρόσωπος της οργάνωσης από το καλοκαίρι του 2013 έως το 2040 τουλάχιστον αναμένεται οι πάγοι να λιώνουν εντελώς το καλοκαίρι. Η συρρίκνωση των πάγων στον Αρκτικό κύκλο έχει διευρύνει επίσης τις προοπτικές εκμετάλλευσης των τεραστίων πηγών υδρογοναθράκων της περιοχής και αναμένεται να ανοίξει νέες θαλάσσιες οδούς ανάμεσα στην Αμερική, την Ασία και την Ευρώπη. Συμφωνά με αμερικανούς γεωλόγους, στον Αρκτικό κύκλο υπάρχουν το 13% των παγκοσμίων αποθεμάτων πετρελαίου και το 30% των αποθεμάτων φυσικού αερίου που δεν έχουν ακόμη ανακαλυφθεί στον πλανήτη.Η WWF καλεί τις κυβερνήσεις να επιταχύνουν τις συνομιλίες για να υπάρξει μια νέα συμφωνία για το κλίμα στη σύνοδο της Κοπεγχάγης, τον Δεκέμβριο του 2009.
nature.ert.gr

23.9.08

Γιόρτασαν... οδηγόντας το ΙΧ τους


Oδηγώντας... φαίνεται να γιόρτασαν χθες οι Έλληνες την ευρωπαϊκή ημέρα χωρίς αυτοκίνητο. Tη διαπίστωση αυτή έκανε και ο υπουργός Mεταφορών - Eπικοινωνιών κ. K. Xατζηδάκης, ο οποίος παραδέχθηκε, ωστόσο, ότι το δίκτυο των μέσων μαζικής μεταφοράς δεν εξυπηρετεί πολλούς εργαζομένους. «Tο σύνθημα της σημερινής μέρας ήταν να βάλουμε X στα I.X. και οι περισσότεροι, ας είμαστε ειλικρινείς, δεν το έκαναν. Πολλοί από αυτούς που δεν το έκαναν προφανώς έχουν τη δικαιολογία ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν τους εξυπηρετούν στη δουλειά τους. Eίναι αλήθεια σε πολλές περιπτώσεις, αλλά δεν είναι αλήθεια πάντα», είπε σε δηλώσεις του σε δημοσιογράφους.

Παράλληλα, είπε ότι «η πολιτεία πρέπει να κάνει πολλά, και κάνει, για τον εκσυγχρονισμό των μέσων μαζικής μεταφοράς, ιδιαίτερα για την επέκταση των μέσων σταθερής τροχιάς», ενώ ζήτησε και την προσπάθεια των πολιτών. Tην ίδια στιγμή ο Σύλλογος Eλλήνων Συγκοινωνιολόγων στο μήνυμά του κατηγορεί την πολιτεία για έλλειψη σοβαρής πολιτικής βούλησης και δράσης για την ουσιαστική αποθάρρυνση της χρήσης του I.X. στην πόλη. Στην ανακοίνωση του ΣEΣ σημειώνεται ότι η αστική κυκλοφορία εκτιμάται ότι συμμετέχει κατά 16% στις συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

«Mπορεί το ποσοστό αυτό να είναι χαμηλότερο του αντίστοιχου ευρωπαϊκού μέσου όρου (40%), εντούτοις, δεδομένης της υψηλής προτεραιότητας που έχει αποδοθεί στο θέμα της μείωσης των εκπομπών CO2, εξακολουθεί να θεωρείται υψηλό», διευκρινίζει, ενώ σημειώνει με σημασία: «Στις μετακινήσεις μέσα στην πόλη υπολογίζεται ότι για κάθε χιλιόμετρο που διανύεται με I.X. όχημα εκπέμπονται περίπου 134 g ισοδύναμες μονάδες CO2».

10.9.08

Ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής οδηγίας για την Περιβαλλοντική Ευθύνη


Την ενσωμάτωση, στην ελληνική νομοθεσία, της κοινοτικής οδηγίας 2004/35/ΕΚ για την περιβαλλοντική ευθύνη, προβλέπει σχέδιο προεδρικού διατάγματος, που υπέγραψε ο ΥΠΕΧΩΔΕ, Γ. Σουφλιάς«Είναι η 35η οδηγία για το περιβάλλον, που ενσωματώνουμε στο εθνικό μας δίκαιο τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια», δήλωσε ο κ. Σουφλιάς και πρόσθεσε ότι πρόκειται «για τεράστιο και επίπονο νομοθετικό έργο που έγινε από το ΥΠΕΧΩΔΕ, ώστε να εκσυγχρονιστεί πλήρως -και να γίνει αυστηρότερη- η περιβαλλοντική νομοθεσία μας και να εναρμονιστεί απόλυτα με το κοινοτικό δίκαιο».Επεσήμανε δε, ότι σήμερα, «στον τομέα της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, η Ελλάδα έχει καλύψει πλήρως το χαμένο έδαφος και δεν έχει εκκρεμείς υποθέσεις».
«Με την οδηγία 2004/35/ΕΚ για την περιβαλλοντική ευθύνη, οργανώνουμε πλήρως το θεσμικό μας πλαίσιο για την εφαρμογή της αρχής ο «ρυπαίνων πληρώνει» καθορίζοντας διαδικασίες και μέτρα τόσο για την ενίσχυση της πρόληψης όσο και για την αποκατάσταση των περιβαλλοντικών ζημιών. Στο πλαίσιο αυτό, εισάγεται στην ελληνική έννομη τάξη η αρχή της ευθύνης που εφαρμόζεται για τις περιβαλλοντικές ζημιές, αλλά και για τις επικείμενες απειλές τέτοιων ζημιών από επαγγελματικές δραστηριότητες», τόνισε ο υπουργός.


Σύμφωνα με τις διευκρινίσεις του κ. Σουφλιά, ως περιβαλλοντικές, ορίζονται οι άμεσες ή έμμεσες ζημιές που προκαλούνται στο υδάτινο περιβάλλον, τα προστατευόμενα είδη και τους οικοτόπους και η άμεση ή έμμεση μόλυνση του εδάφους, η οποία δημιουργεί σοβαρό κίνδυνο για την ανθρώπινη υγεία.Την ευθύνη για την εφαρμογή της οδηγίας φέρει το ΥΠΕΧΩΔΕ και οι Περιφέρειες, με βάση τα κριτήρια του άρθρου 6 του Προεδρικού Διατάγματος. Για την αποτελεσματική εφαρμογή της συστήνεται στο υπουργείο αυτοτελές Συντονιστικό Γραφείο Αντιμετώπισης Περιβαλλοντικών Ζημιών, επικουρούμενο από ειδική γνωμοδοτική επιτροπή στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι υπουργείων, επιστημονικών και άλλων φορέων. Η σύσταση αντίστοιχης Επιτροπής προβλέπεται και σε επίπεδο Περιφέρειας.Η αρμόδια αρχή, το ΥΠΕΧΩΔΕ ή η Περιφέρεια, έχει τις αρμοδιότητες:- Εφόσον εμφανίζεται μία άμεση απειλή περιβαλλοντικής ζημιάς, να υποχρεώνει το φορέα εκμετάλλευσης (δυνητικά ρυπαίνων) να λάβει προληπτικά μέτρα.- Όταν επέρχεται η ζημιά, να υποχρεώνει το φορέα εκμετάλλευσης να λάβει τα κατάλληλα μέτρα αποκατάστασης (τα οποία καθορίζονται με βάση τους κανόνες και τις αρχές που αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙ της Οδηγίας)


Επιπλέον, η αρμόδια αρχή και στις δύο περιπτώσεις έχει το δικαίωμα να λάβει η ίδια τα προληπτικά μέτρα ή τα μέτρα αποκατάστασης και στη συνέχεια να ανακτήσει τα έξοδα από τους φορείς εκμετάλλευσης, που εμπλέκονται στην υπόθεση.


8.9.08

Απειλείται απο τυ Ρύπανση η λίμνη της Καστοριάς




Μετά την μεγάλη οικολογική καταστροφή στη λίμνη Κορώνεια ακόμα ένα περιστατικό έρχεται να προστεθεί στην ραγδαία υποβάθμιση του περιβάλλοντος.

Με τη σειρά της η λίμνη της Καστοριάς απειλείται με ξηρασία καθώς ο όγκος των υδάτων της έχει αρχίσει να μειώνεται. Παράλληλα, η χρήση φυτοφαρμάκων και οι άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες έχουν επιβαρύνει το οικοσύστημα.

Το 1990 ξεκίνησε ο βιολογικός καθαρισμός. Πριν την έναρξη της λειτουργίας του τα αστικά λύματα κατέληγαν στη λίμνη. Εξίσου επιζήμια είναι και η χρήση των φυτοφαρμάκων στις καλλιέργειες παρακείμενα της λίμνης καθώς όλα τα χημικά περνούν στα νερά.

Την ίδια στιγμή οι χείμαρροι που καταλήγουν στη λίμνη μεταφέρουν διάφορα υλικά, χώμα, πέτρες, σκουπίδια, τα οποία συσσωρεύονται στο βυθό, μειώνοντας κατ’αυτό τον τρόπο το βάθος της.

Οι τοπικοί φορείς καλούν την Πολιτεία να αναλάβει πρωτοβουλίες για τη δημιουργία ενός προγράμματος αποκατάστασης της λίμνης και προστασίας της από περαιτέρω οικολογική καταστροφή. Ο δήμος εστιάζει στην ανάγκη περιορισμού των ρυπογόνων πηγών, στη διευθέτηση των χειμάρρων, τη δημιουργία δεξαμενών καθίζησης και την εφαρμογή βιοχειρισμού για την προστασία του οικοσυστήματος.

Να σημειωθεί πως η λίμνη εντάσσεται στο δίκτυο προστατευόμενων περιοχών Natura και βρίσκεται στο επίκεντρο μιας πόλης με σημαντική τουριστική δραστηριότητα.
www.qualitynet.gr